Casablanca & Koninginnedag - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu Casablanca & Koninginnedag - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu

Casablanca & Koninginnedag

Blijf op de hoogte en volg Denise

03 Mei 2013 | Marokko, Rabat

Lieve mensen!

De oplettende mens heeft natuurlijk al lang foto's gezien op facebook en weet dus waar ik de afgelopen tijd heb uitgehangen, maar jullie weten er het fijne nog niet van :P

Afgelopen zaterdag was het tijd voor ons eerste tripje. Nadat ik op vrijdagavond veel te laat naar bed ging, mijn allergiepil vergat en ik dus doodmoe en al niezend wakker werd op zaterdagochtend, was het om half 10 toch tijd om mijn huis te verlaten en richting station de vertrekken. Bestemming: Casablanca.

De Marokkaanse trein vertrok uiteraard stipt op tijd, want dat is hoe het lijkt te werken: in landen waar iedereen altijd op tijd is/moet zijn (Nederland) vertrekt de trein altijd te laat en in landen waar niemand ooit op tijd komt en tijd eigenlijk helemaal geen relevant begrip is (Griekenland, Marokko) vertrekt de trein op de seconde op tijd. Wij waren dan ook nog maar net op tijd, maar dat telt ook.

Een uurtje later kwamen we dan aan in Casablance, misschien wel een van de meest bekende steden van Marokko. Het is het commerciële centrum van het land en dat is meteen te merken: het is onwijs druk, op het station, op straat, overal eigenlijk. We trekken over de grote weg - de taxi chauffeurs negerend - richting de Hassan II Moskee, de derde grootste moskee ter wereld en de grootste die toegankelijk is voor niet-Moslims (?). Onderweg komen we langs een onwijs grote krottenwijk en zien we meteen een mooi contrast tussen arm en rijk in deze stad. (Hoewel de Medina van Rabat ook echt niet op alle plekken mooi is en er best arme mensen wonen, is het verre van een krottenwijk). De Hassan II Moskee torent namelijk hoog boven deze wijk uit, met zijn 200 meter hoge minaret (leuk detail is trouwens dat minaretten in Marokko - in contrast met Turkije - eerder op kerktorens lijken dan op zo'n Turkse minaret). De Moskee is een immens gebouw dat in opdracht van de vorige koning Hassan II is gebouwd. Het staat half op het water (dat doen we dus niet alleen in Nederland :P) wat het bijna nog indrukwekkender maakt - het staat op het water trouwens omdat ergens in de Koran staat dat de troon van God op het water was (ideetje van Hassan II).

Na de lunch gaan we terug naar de moskee om deze van binnen te bekijken. Van binnen is de moskee nog immenser en indrukwekkender dan van de buitenland (een totaal ander plaatje dan de Blauwe Moskee in Istanbul), waardoor ik de buitenkant eigenlijk helemaal niet meer zo mooi vind. Het is indrukwekkend maar tegelijkertijd ook een beetje zorgwekkend dat er zoveel aandacht is besteed aan uiterlijk vertoon aangezien alle Marokkanen aan deze moskee een niet-vrijwillige eigen bijdrage moesten leveren. Als je dat eenmaal weet vraag je je af waar dit eigenlijk voor nodig is, zeker als je uitkijkt op een heuse krottenwijk.

Na de moskee lopen we door de rest van de stad waarbij vooral opvalt dat Casablanca eigenlijk heel lelijk is. Het is heel anders dan Rabat, helemaal niet gezellig, en ontzettend smerig. Dit is zeker zichtbaar in het stadspark, wat totaal niet onderhouden is en er nogal treurig bijligt. Ook de kathedraal - die van een afstandje lijkt op de kathedraal in Rabat - is vervallen tot bijna ruïnestatus. Al met al vind ik Casablanca een nogal troosteloze stad waar ik niet heel vrolijk van word. Aan het eind van de dag ben ik dan ook blij dat ik weer in de trein richting Rabat mag stappen. Die stad is op sommige plekken ook echt smerig en stinkt echt vreselijk op bepaalde punten, maar daar hier zijn de mensen veel vriendelijker en voel ik me nu al thuis...

Koninginnedag:
Dinsdag was het dan tijd voor iets heel anders: de allerlaatste (voorlopig) Koninginnedag! Nu houd ik helemaal niet van Koninginnedag, maar ach, voor de goede orde deed ik maar lekker even mee :) Deze bijzondere dag werd gevierd op de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Rabat, een stukje Nederland in Marokko - met oranje wc papier. We werden welkom geheten met een handdruk van de ambassadeur zelf en mochten meteen een drankje nemen. Na een speech van de beste man, waarbij hij heel vaderlandslievend was, en het zingen van het Wilhelmus, kon het feest gaan beginnen. Dit feest was dan vooral het bekijken van de kroning van Willem en alle buitenlandse genodigden, chillen op het grasveld, en Nederlands eten - onder andere hutspot (want oranje) met worst, huzarensalade, en kroketten (de kroketten waren onwijs populair en op toen ik daar aankwam wat betekende dat ik nog een keerjte naar de eettafel moest lopen). Een heerlijke dag als je het mij vraagt :P

Na een gesprek met de vrouw van de ambassadeur, werden we toch wel een beetje gepusht om ons Nederlandse plekje in Rabat weer te verlaten en zat deze laatste Koninginnedag er weer op...

Genoeg voor nu :)

Until next time!

xx

  • 04 Mei 2013 - 09:33

    Mam:

    Hoi meis,

    Die niet-vrijwillige bijdrage voor de moskee klinkt wel bekend hoor. Gebeurd hier in Nederland ook. De Eben Haezerkerk aan de Plantageweg is ook gefinancierd met het vakantiegeld van de gemeenteleden. Ik ben wel benieuwd om de Hassan II moskee straks in het echt te zien. Je hebt het contrast van de krottenwijk met de moskee goed in beeld gebracht! Dan de koninginnedag; lijkt me wel heel speciaal om vanuit het buitenland en dan zeker in bijzijn van de ambassadeur mee te maken. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 66549

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: