Eten & drinken - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu Eten & drinken - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu

Eten & drinken

Blijf op de hoogte en volg Denise

21 April 2013 | Marokko, Rabat

Hoi lieve lezers (want jullie lezen nog steeds, toch?),

Ik heb net een zeer enervered weekend aan het Rabatse strand achter de rug waarbij wij ons waagden in bikini's en de zee - die al aardig op temperatuur is - en genoeg harassment voor de rest van ons leven hebben meegemaakt (en dat terwijl ik vandaag besloot op mijn handdoekje te blijven liggen en niet te gaan zwemmen na de ervaringen van gisteren...), maar hierover later meer :P

Eerst wilde ik jullie maar eens over het eten hier in Marokko vertellen, omdat dat een groot onderdeel van mijn verblijf is. Eten wordt hier de hele dag gedaan en altijd als gezin bij elkaar. Mijn familie staat echt belachelijk vroeg op dus maak ik het ontbijt nooit met de familie mee - het is altijd nog te lekker om in bed te blijven liggen - maar als ik mijn bed uitkom staat het ontbijt voor me klaar. Dit bestaat uit zoete thee (ik begin inmiddels serieus te twijfelen of ik ooit nog thee zonder suiker kan drinken :P) en brood met jam of smeerkaas (zo'n kinderkaasje in een puntje, je weet wel). Niet heel spannend dus, maar goed te eten ondanks het feit dat ik niet van brood houd...

De lunch is in principe niet inbegrepen bij mijn verblijf in mijn Marokkaanse familie, maar in het weekend schuiven we toch weleens aan - gewoon omdat zij dat gezellig vinden en wij niet zo snel zijn met vertrekken uit huis...Zo ook gisteren en vandaag. Gisteren kregen we linzen en na al een aantal keren linzensoep gegeten te hebben in een Syrisch restaurant hier in de stad kan ik je vertellen dat ik denk dat linzen vanaf nu mijn favoriete eten is - mmm, echt waar! Vandaag kregen we refisa (?), naast couscous het andere typische Marokkaanse gerecht zo werd mij verteld. Ook dit viel bij mij prima iin de smaak ook al had ik niet echt honger...(Tot nu toe bevalt eigenlijik alles me, behalve als ik aardappels en erwten krijg...)

Normaal gesproken eten we voor de lunch buiten de deur. Soms is dat bij bovengenoemde Syrisch restaurant - lekker! - soms bij een "traditioneel" Marokkaans restaurantje waar vooral de entourage erg leuk is en je ook prima kunt eten, al vraag ik me af hoe traditioneel het eigenlijk. Meestal eten we bij een tentje wat wij beschrijven als het hamburgertentje waar bijna alle vrijwilligers van Thaqafat komen lunchen. Het is een beetje fastfood en niets is vers en je krijgt serieus overal patat bij (al is dat eigenlijk overal en heb ik thuis ook al meermalen patat gegeten - ik denk dat ik eenmaal terug in Nederland geen patat meer kan zien, maar dat kan ook meevallen ;)). In ieder geval is het altijd erg gezellig en schuiven we menigmaal na de lunch op naar het café ernaast waar we dan een drankje doen...:P

Rond een uur of zes (soms half 8) is het tijd voor de snack. In mijn gezin komt dit over het algemeen neer op hetzelfde als ontbijt, maar soms krijgen we ook zoete broodjes en koekachtige dingen. Ik moet zeggen dat ik hier inmiddels wel klaar mee ben - behalve de thee - omdat we alleen maar wit brood eten en ik dat nu wel weer gezien heb, maar ja, voor de goede orde doe ik maar gewoon mee...

Mijn gezin eet gelukkig 's avonds al om 9 uur (er zijn er ook die pas tegen elven gaan eten!) en tot nu toe heb ik elke dag iets anders gekregen (I'm impressed! :D). Het bevalt me wel, sommige dingen vind ik lekkerder dan anderen, maar ik kan tot nu toe alles eten. Vooral de tajine (google it!) vind ik erg lekker, zelfs als er aardappels in zitten :P Ook blijkt couscous mij prima te bevallen, maar gelukkig heb ik het nog niet elke vrijdag (wat hier traditie is) gehad, want dan zou ik het wel zat worden...

Eten doen we trouwens met onze handen. Je gebruikt het brood als bestek, wat betekent dat je heel veel brood moet eten - beetje jammer - maar dat lukt me - op de allereerste keer na - prima! (bij sommige gerechten, zoals couscous, krijgen we gelukkig een lepel ;))

Tot zover het eten en drinken, jongens. Het bevalt me prima!

De volgende keer horen jullie over mijn ervaringen als blondje op het strand in bikini. Stay tuned!

xxx

PS: het is nog steeds lekker warm hier! :D:D:D

  • 22 April 2013 - 17:39

    Mam:

    Nou meis, wat kun je verhalen schrijven over eten. Misschien moet je maar een kookboek gaan schrijven als je weer thuis bent. Is Sonja Bakker tenslotte ook gelukt!
    Fijn dat het eten je bevalt behalve dan de aardappels en erwten, maar er is gelukkig genoeg ander lekkers zo te lezen. Je maakt me wel nieuwsgierig hoor wat betreft blond in bikini en het strand. Wel fijn dat het zulk mooi weer is dat het 'mogelijk' is om in bikini aan het strand te liggen. Hier is het ook al een aantal dagen vrij zonnig met als het meezit zo'n 15 graden. Morgen gaat het waarschijnlijk weer wat regenen dus ik heb de afgelopen dagen zoveel mogelijk doorgebracht in de tuin.
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1091
Totaal aantal bezoekers 66417

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: