First impressions - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu First impressions - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Denise V - WaarBenJij.nu

First impressions

Blijf op de hoogte en volg Denise

05 April 2013 | Marokko, Rabat

Dag lieve mensen!

Mijn excuses voor het lange wachten, maar ik heb nu pas een echte internetconnectie en kon eerder niet echt iets plaatsen :)

Het begon dus allemaal dinsdag aan het eind van de middag. Op Schiphol ontmoette ik mijn medevrijwilligers Judith, Elske, Manou, Han en Nick en samen gingen we dan op weg naar Marokko. Via Parijs (waar bleek dat 45 minuten helemaal niet zo lang is om over te stappen) vlogen we naar Rabat waar op het vliegveld onze pick up service al klaar stond om ons naar het hostel waar we de eerste nacht gingen doorbrengen te brengen - a pleasant surprise as they say, want ik had nou niet echt stiptheid verwacht. Het hostel was, ja, uhm, crappy (en ik heb ervaring) al was er wel een mooi binnentuintje :) De volgende dag werden we wederom stipt op tijd (goeie Marokkanen :P) opgehaald en naar Thaqafat - de organisatie hier - gebracht waar we een heleboel informatie voor onze kiezen kregen waarvan ik volgens mij de helft niet heb onthouden :P We kregen onder andere een korte geschiedenis van Marokko, een lesje Marokkaanse cultuur (omdat we in gastgezinnen leven), een uitgebreide les over intimidatie op straat (waarvan ik dacht dat dat best wel mee viel, tot ik vandaag bijna een kerel een knal verkocht omdat hij meteen bij level 4 was - want ja, er zijn verschillende niveaus van intimidatie waarvan 5 de ergste is, details zijn opvraagbaar :P) en een spoedcursus Standaard Arabisch waarvan ik vooral heb onthouden hoe ik mezelf voorstel en dankjewel zeg - en ik kan al tot 5 tellen ;).

Daarna was het tijd om onze families voor de komende maanden te gaan ontmoeten (waar ik dus al de hele dag doodnerveus voor was). Ik zit samen met Judith bij de familie Essellami die bestaat uit een he-le-boel mensen. Via een verhaal in een mix van Frans, Arabisch en Engels heb ik van de jongste dochter Souad van 20 begrepen dat de volgende mensen bij de familie horen:
Vader (naam ben ik weer vergeten): een hele oude man zonder tanden die zodanig hoest dat het lijkt alsof 'ie bijna doodgaat (zal wel meevallen :P) en die naar mijn idee de hele dag op de bank tv ligt te kijken ;)
Dochter Aziza (waarvan ik eerst dacht dat dat de moeder was omdat ze al een bepaalde leeftijd heeft en ons ook op kwam halen bij Thaqafat): een heel aardige vrouw die hier de vrouw in huis is en al het werk opknapt, volgens mij heb ik begrepen dat ze getrouwd is geweest maar nu weer alleen is en terug bij de ouders is ingetrokken.
Dochter Souad van 20: werkzaam in een apotheek en onze enige echte communicatiemogelijkheid.
Deze drie wonen hier in huis, verder zijn er dan nog:
Moeder Farida (die bij een andere dochter zou moeten wonen maar vervolgens al de hele dag hier is): een aardige vrouw die ik dus pas vandaag heb ontmoet, met rood geverfd haar :)
Dochter Jamila (die hier constant is, maar da's heel gewoon): een getrouwde dochter die volgens mij de moeder in huis heeft wonen - geen idee of ik dat goed heb begrepen.
En nog twee getrouwde zonen wiens namen ik niet heb onthouden :P

Maar goed, we werden dus opghaald en door de stromende regen - waarbij we onze sjaals als hoofddoeken om ons hoofd moesten doen - werden we naar de Medina geleid. Eenmaal bij het huis aangekomen werden we meteen verwend met een heerlijk kopje muntthee (elke dag, yay!) en gewezen op onze kamer. We - en heel de familie volgens mij ook - slapen op een soort van bank die rondom in de kamer tegen de muur staat en ongeveer 60cm breed is waarbij het dus soort van onmogelijk is om comfortabel te liggen en te draaien, maar ach, naast onze hoestende vader en de moskee kan ik best nog iets hebben wat mij heel veel wakker houdt :P

De volgende dag kregen we een rondleiding door de stad - vooral Medina - waarbij we naar het parlement wilden maar constant door soldaten werden tegengehouden omdat zowel de Marokkaanse koning Mohamed VI - populaire man - en onze Franse vriend Hollande (op staatsbezoek) aanwezig waren. Wel gelukt, het strand, die er vooral smerig uitziet en momenteel vooral als sportschool wordt gebruikt :D

's Middags was een soort van vrije middag die wij met z'n zessen vooral hebben besteed door rond te wandelen en aan het eind was er dan nog een interactierondje met andere vrijwilligers bij Thaqafat die hier al langer zijn en bijna weggaan of nog langer blijven. Daarna kregen we eindelijk te horen wat voor project we gaan doen. Komt 'ie:
Samen met Judith ga ik lesgeven bij een organisatie in Salé, een zusterstad 20 minuten verderop met de taxi, aan jongeren van sobere achtergronden om zou de culturele interactie te verbeteren - leuk!

Vanmorgen gingen we gelijk op pad. Om half 10 afgesproken met Jarmo, een Duitse jongen die op dit moment met dit project bezig is, en samen met hem en Chantal, een Duits meisje dat dit weekend voor het laatst is, gingen we op naar de taxi standplaats. Tot mijn verbazing werd de hele taxi volgestouwd met mensen (6 plus taxi chauffeur) en moet je gewoon gillen als je er weer uit wilt - het is allicht comfortabeler dan met de bus die bijna net zo duur is (de taxi is serieus maar 50 cent - alles is hier spotgoedkoop ;)). Het project lijkt me leuk. Het zijn jongeren die bewust kiezen om Engels te leren en dus echt geinteresseerd zijn (varierend in leeftijd van 20 tot 27), al zijn er nogal wat variaties in wat ze weten en wat niet, maar dat komt vast goed ;)

Tot zover mijn avontuur in Marokko. Morgen gaan Judith en ik alweer op pad met onze jongeren, want er is een of andere excursie waar we gelijkt voor uitgenodigd zijn. We moeten vroeg op dus toedeloe!

Liefs vanuit een soms koud en nat en anders weer warm en droog Rabat!

xxx Denise

PS: Laat even een reactie achter, dat vind ik leuk :P


  • 06 April 2013 - 09:18

    Irene:

    Hee Denise! Leuk om van je te horen. :) Fijn dat je reis goed is gegaan en dat je een leuk project hebt gekregen! Ik ben benieuwd hoe het in het gastgezin gaat bevallen hihi. Heb je een beetje stabiel internet? Keep us posted en veel plezier! xxx

  • 06 April 2013 - 09:29

    Mam:

    Hoi meis,

    Wat een indrukken heb je al opgedaan in die paar dagen. Fijn dat de mensen in je gastgezin aardig zijn en uiteindelijk zul je na 3 maanden wel precies weten wie, wie is. Het slapen went vast ondanks de hoestende vader en het smalle bedje! Leuk om les te gaan geven aan mensen die heel bewust hebben gekozen om hun Engels te verbeteren. Volgens Weer Online komen er warmere dagen aan, dus dat gaat helemaal goed komen. Veel (werk) plezier de komende tijd en het thuisfront wacht op je verhalen hoor.

    Xx
















  • 06 April 2013 - 14:11

    Iman:

    Hey Denies,

    Hahaha dat van het hostel en crappy had ik wel verwacht....maar ik heb van tevoren maar niks gezegd!
    Het gastgezin klinkt daarentegen wel leuk! En die bedden/banken rondom de kamer waar je op moet slapen, klinkt ook erg bekend in de oren. Zo zien de meeste Marokkaanse woonkamers er nml (ook) uit...
    Sommigen kunnen ook echt heel mooi zijn, dus ben erg benieuwd hoe hebt er bij jullie uit ziet. Maak maar wat impressiefoto's voor ons :-))
    Verder tsja, de verse muntthee iedere dag, lekker hoor! Maar ppets je tanden goed want er gaat een hoop suiker in;-)
    Oh en de intimidaties die horen er idd helaas ook bij. Zeker als je blond bent....Misschien met je voor de komende 3 maanden net als die mama als ginger door het leven gaan! ;-) Ze hebben vast wel ergens henna liggen om je haar te kleuren, hoewel ik betwijfel of de pesterijen daarmee verholpen zijn. Gewoon negeren dan maar, dat werkt het beste!

    Veel plezier en keep us posted!

  • 06 April 2013 - 17:38

    Giordana:

    Hoi meis!
    Hihi ik ben benieuwd of je deze volgende dag ook alweer overleefd hebt! :D
    En zo te lezen kreeg je dus een heel hartelijk welkom, hihi ;)
    Nou ik heb het idee dat er nog wel meer bijzondere dingen zullen gebeuren dus ik ben benieuwd!
    Veel plezier!!
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 66415

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: