Villefranche-sur-Mer - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu Villefranche-sur-Mer - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu

Villefranche-sur-Mer

Blijf op de hoogte en volg Denise

17 Oktober 2015 | Frankrijk, Nice

Salut!

Mijn taalschool organiseert een heel scala aan activiteiten voor cursisten. Van salsa-avonden (niet mijn ding), bowlingavonden (mmm...ook niet overtuigd) tot tripjes naar plaatsen in de omgeving. Gisteren op het programma: Villefranche-sur-Mer. Hoewel we maar met vier waren (vijf inclusief Kamilla, van de taalschool zelf) en er eigenlijk minimum 6 mensen mee moesten, ging het toch door en dus vertrokken we in de middag, vrijwel direct na de ochtendlessen, naar het station van Nice om dit kustplaatsje te bezoeken. Maar helaas, de trein bleek geannuleerd - niemand weet waarom - en de volgende ging pas een uur later. Er zat dus niets anders op dan wachten op de volgende trein (we hadden eventueel de bus kunnen nemen, maar die ging vanaf de haven - dat is heel ergens anders, Nice is groter dan het lijkt - en zou op hetzelfde moment aankomen als de volgende trein).

Villefranche-sur-Mer is een mini mini plaatsje (+/- 5.000 inwoners) op vijf minuten met de trein vanaf Nice. Het is een prachtig pittoresk plaatsje - super Frans! - waarvan je kunt zien dat het in de zomer erg levendig is. Half oktober is het echter vrijwel uitgestorven, wat een tripje ook wel interessant maakt.

Na het verlaten van het station staan we bijna direct aan de baai. Natuurlijk liggen er mooie bootjes, we hebben uitzicht op een villa en de zon schijnt. Ik voel me gelijk thuis. De middag kan al niet meer stuk. Maar het wordt nog beter. Villefranche-sur-Mer heeft een (semi-)ondergrondse straat waar serieus mensen wonen (hun voordeur bevindt zich serieus in een tunnel!) genaamd Rue Obscure (beter kun je het niet hebben :P). We lopen er doorheen, superdonker, en komen vervolgens in andere superschattige kleine straatjes. Dan is er een kerkje, die dicht lijkt te zijn, maar wel degelijk open is. De deur gaat piepend en krakend open en binnen is het donker en is werkelijk waar helemaal niemand. Dat geeft echt een heel ander gevoel bij een kerk, kan ik je vertellen. We lopen door meer straatjes, langs de baai, door een soort van parkje bij een stadsmuur/kasteel/citadel. Daarna gaan we naar de citadel/kasteel (ik weet niet wat het is, sorry), dat een aantal musea heeft (2 van de 3 zijn echter gesloten) en nog een leuk uitkijkpuntje.

En dan hebben we het hele plaatsje gezien. We drinken nog een koffietje (thee voor mij) aan de baai en zien dan dat hoewel het strand hartstikke leeg is (het is niet echt bijzonder warm), er wel mensen aan het zwemmen in de zee (dat moet me toch koud zijn!).

Dat was dan mijn eerste (mid)dagje buiten de stad. We hebben de eerste week vervolgens met z'n drieën (Florence - Duitsland, Néomi - Zwitserland en ik) afgesloten in een heel Frans restaurantje, ook omdat Néomi alweer naar huis ging.

Sidenote: Ik hoor hier eigenlijk meer Duits gesproken worden dan Frans. Een ruime meerderheid van de studenten van de taalschool komt namelijk uit Zwitserland of Duitsland en er wordt dus heel veel Duits gesproken. Die verhouding was ook bij dit tripje te zien: 2 Zwitserse meiden en 1 Duitse en ik (en Kamilla komt uit Polen, maar woont al jaren in Frankrijk). Ik steek dus ook nog een beetje Duits op hier, kan nooit weg!

Vandaag was ik Cannes, zonder school, zonder iemand, maar daarover later meer!

Liefs,

Denise

  • 17 Oktober 2015 - 18:57

    Mam:

    Hey meis wat een hoge frequentie van je blog. Altijd leuk om weer te lezen! Ben alweer benieuwd naar je bezoek aan Cannes. Hopelijk heb je de afgelopen week op de taal school al een hoop geleerd! Xx mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 66435

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: