Parijs, dag 2 - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu Parijs, dag 2 - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu

Parijs, dag 2

Blijf op de hoogte en volg Denise

13 November 2015 | Frankrijk, Nice

Salut!

Hoewel ik aan het einde van de dag meer strompelde dan liep en ik het weer hier helemaal niet meer begrijp (begon prima, toen regen, vervolgens volop zon en het eindigde wederom met regen...) heb ik een fantastische dag gehad in het prachtige Parijs.

Mijn dag begon met een wandeling naar de Opéra. Wat een geweldig gebouw! Het bestaat uit vanalles en nog wat, verschillende kleuren en nogal wat goud en is zodanig groot dat het vrijwel onmogelijk is om op de foto te zetten. Ik heb me laten vertellen dat dit nou typisch Napoleon de Derde-stijl is, want wat ging ik doen bij de Opéra? Een gratis wandeltour door Parijs natuurlijk. Dit doe ik vrijwel overal waar ik heen ga en is bijna altijd een succes. Zo ook vandaag. Het was een beetje awkward misschien, want ik was de enige en dus liep ik samen met gids Lucien (geschiedenisstudent: hij vertelde me dat hij het vooral leuk vindt om over veldslagen en koningen te vertellen) door de stad, maar het was echt supergezellig! Toen ik hem vertelde dat ik vier weken Frans heb gestudeerd in Nice hebben we nog even in het Frans gepraat - ik heb blijkbaar een goed accent! (dat zei mijn leraar Jean-Philippe ook, maar het is leuk het ook te horen van een random Fransman :P) - maar de tour ging gewoon door in het Engels hoor.

Van de Opéra liepen we door straatjes waar ik normaal gesproken nooit in gegaan zou zijn en heb ik geleerd over aristocratie, meidenverblijven (waar tegenwoordig studenten wonen - je betaalt minstens €700 voor een kamer van 9m2 in een gebouw zonder lift en dat is dan nog goedkoop in Parijs...) en de hobby's van Koning Edward VII (een bordeel, vooral). Daarna liepen we verder naar Rue de la Paix, de duurste straat van Parijs (als je deze koopt met Franse Monopoly heb je basically gewonnen ;)), waar je €6.000 per vierkante meter betaalt. Verderop is Place Vendome, nog zo'n duur gebeuren - mét daarbij het Franse Ministerie van Justitie, in een fantástisch gebouw.

Daarna was het dan de tijd van de veldslagen en koningen, Lucien's favoriete deel van de tour. Nadat we even langs de voormalige ambassade van Texas (ja, echt!) liepen - het gebouw is nu een hotel, maar in handen van de Amerikaanse overheid - kwamen we bij de Jardin des Tuileries waar ik vele verhalen hoorde. We eindigden de tour bij Place de la Concorde en toen was de ochtend al zo'n beetje voorbij.

Omdat ik nog niet zo heel veel van de Jardin had gezien heb ik daar nog even vertoefd. Vervolgens ben ik doorgelopen naar Le Louvre, omdat dat om de hoek lag. Blijft toch wel fantastisch - al weet ik nooit zo goed hoe ik dat op de foto moet zetten...Ik ben niet naar binnen geweest, want waarom zou ik? (ja, kunst...maar ik heb de Mona Lisa in Le Louvre gezien toen ik 15 was en 1 keer is wat mij betreft genoeg :))

Van Le Louvre ben ik vervolgens doorgelopen de Champs Elysées op. En hier is een heuse Kerstmarkt happening. Het is nogal kitscherig en schreeuwerig, en bij de tentjes kun je vooral eten halen, maar toen ik 's avonds nog even terugkwam hier stonden alle lichtjes aan en was het toch best wel gezellig. Natuurlijk ben ik doorgelopen naar de Arc de Triomphe. Die blijft toch ook fantastisch!

Hoewel ik toen eigenlijk al niet meer zo goed kon lopen ben ik toch nog maar even verder gelopen naar La Tour Eiffel. Die had ik onderweg natuurlijk al gezien en leek om de hoek te liggen (is ook niet zo ver als je niet al de hele dag hebt gelopen) dus waarom niet? Natuurlijk is ze net moeders mooiste, maar het blijft toch een intrigerend ding. Morgen ga ik dit nog even goed overdoen, maar vandaag had ik echt geen energie meer...

Vervolgens ben ik langs de Seine teruggelopen naar de Kerstmarkt waar het inmiddels druk en gezellig (maar oh zo koud!) was. Ik heb ook nog even de verlichte Arc de Triomphe meegepakt voordat ik de metro terug richting mijn hostel pakte.

Inmiddels kan ik dus niet meer lopen, maar dat zal morgen toch echt over moeten zijn, aangezien ik nog heel wat op m'n programma heb staan :)

  • 13 November 2015 - 22:56

    Mam:

    Hey meis, zo'n dag lopen is idd een aanslag op je benen en zeker in combinatie met kou/regen. Wat een luxe zo'n privetour en ook nog Frans gesproken. Goed bezig hoor! Geniet nog een paar dagen van al dat moois. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 66405

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: