Lazy weekends - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu Lazy weekends - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu

Lazy weekends

Door: denisever

Blijf op de hoogte en volg Denise

23 Maart 2011 | Griekenland, Thessaloniki

Tja, we zijn weer een aantal weekenden (weken, wat je wilt) verder en dus weer tijd voor een verslagje.

Het eerste weekend na mijn vorige verhaaltje was een heerlijk relaxed weekend met geweldige temperaturen (in de zon kwam het kwik zeker boven de 20 graden) en vol met zon. Maar het weekend begon op vrijdag in het politiebureau. De portemonnee van een van de meiden hier, Gabriella, was namelijk gestolen en dus besloten we dat maar even aan te geven bij het politiebureau. Dat gaat in Griekenland als volgt: je komt daar aan en wordt naar een kamertje gestuurd waarna er vervolgens een kerel in sportbroek aan komt lopen om je een aantal vragen te stellen. - Die trainingsbroek was niet voor casual friday ofzo want een aantal dagen later had hij volgens Gabriella weer diezelfde broek aan. - Hoewel dat nogal raar lijkt, vooral omdat we gewoon in de gang moesten blijven, is het geloof ik allemaal goed nu (tja, de portemonnee is natuurlijk niet terug maar de verzekering zou alle pasjes e.d. moeten betalen).
Verbazingwekkend was hoe goed die man op het bureau Engels sprak. Hij vond zelfs Gabriella's beschrijving van haar portemonnee - een tekening van een vrouw met de tekst: "mmm, what should I buy today" - zo grappig dat hij hem 2 keer wilde horen.
Na het politiebureau zijn we lekker een ijsje gaan eten aan de boulevard - met zeezicht! - en dat hebben we dat weekend nog een keer gedaan. Het hele weekend bestond verder uit een beetje hangen op het balkon en in de zon en wandelingetjes maken op de boulevard - ook in de zon!

Het weekend eindigde op maandag bij een Griekse dokter. Tja, mijn verkoudheid ging maar niet weg en ik werd het een beetje zat en dus besloot ik daar toch maar heen te gaan. Het is een gratis dokter in de kelder van een van de gebouwen van de universiteit. Het was een aardige man alleen ging de communicatie wat slecht omdat zijn Engels niet heel sterk was - maar om de een of andere reden dacht hij wel dat ik Amerikaans was (waarom weet ik niet en of dat een compliment is weet ik ook niet. Grieken lijken namelijk niet zulke fans van de VS te zijn, dat heb ik al een aantal keer gemerkt in mijn colleges). Maar goed, inmiddels voel ik me stukken beter en ik hoop dat dat de komende maanden zo blijft zodat ik niet meer terug hoef naar die kerel.

Die gehele week was mijn partyvrije week zodat ik een beetje uit kon rusten. Alleen blijkt dat ik de verkeerde week uitkoos, want er was namelijk nogal een feest aan de gang op een van de dagen. Zo erg zelfs dat "the old lady" - ja laat ik dat nu maar eens vertellen. Hier in Matsi woont een oude (geen idee hoe oud maar zeker 60) Griekse vrouw. Ze spreekt alleen maar Grieks en waarom ze hier woont weet niemand echt, maar in ieder geval houdt ze niet zo van lawaai. En dat heeft dan weer te maken met het feestje. - helemaal begon te flippen. Zo erg dat er mensen waren die dachten dat ze weleeens een hartaanval kon krijgen - die kreeg ze overigens niet. Ik moet zeggen dat het geluid helemaal niet zo erg was; ik woon namelijk op dezelfde verdieping als deze vrouw en werd pas wakker op het moment dat zij begon te schreeuwen - maar misschien is ze wel overgevoelig voor lawaai, net zoals kou: daar kan ze ook niet tegen (zelfs op momenten dat het helemaal niet koud is).

Nu houden we ons maar een tijdje gedeist (meaning: geen feestjes), omdat de landlord ook een beetje geflipt begint te raken - waarom weet ik niet want hij woont hier niet ofzo.

Het weekend daarna (afgelopen weekend) was het weer weer wat minder. Samen met Tiia heb ik toen maar de Rotunda bezocht hier in de stad. Dat is een ronde kerk midden in het centrum. Het is ook wel bekend onder de naam Agios Giorgos en is het oudste monument van Thessaloniki (het bestaat al sinds het begin van de 4e eeuw) en heeft in zijn tijd drie verschillende religies gediend. Inmiddels is het omgetoverd tot een museum, maar helaas staat van binnen alles al jaren in de steigers (al sinds een aardbeving in 1978). Daardoor zijn de mozaïeken en tekeningen heel slecht te zien (al kwam dat ook omdat het heel donker binnen omdat de zon niet scheen). Om de kerk heen liggen nog verschillende oude gesteenten (onder andere gragstenen) die onder andere nog stammen uit de Byzantijnse tijd.
(informatie van Sacred Destinations - http://www.sacred-destinations.com/greece/thessaloniki-rotunda).

Het weekend eindigde op maadagavond (ook al had ik al colleges gehad) in een ontzettend Griekse taverna. Zo Grieks dat ze geen Engelse menukaart hadden en communiceren in het Engels ook ontzettend moeilijk was. Uiteindelijk konden we de menukaart (met een beetje hulp van een enigzins Engels-sprekende serveerster) ontcijferen en was het eten goed. Daarna vierden we de verjaardag van Adam op een vrij ingetogen manier, maar het was al met al een gezellige avond.

En dan nog volgens de geïnteressseerden wat over mijn colleges. Het gaat allemaal prima en ik heb over het algemeen wel de juiste keuze gemaakt. Het vak waarvan ik alles al zo'n beetje weet bevalt me eigenlijk prima, want de docent is erg leuk en de literatuur die we lezen is tot nu toe goed. We zijn nu bezig in een roman van Toni Morrison ("The Bluest Eye" voor de liefhebbers) en ik had al eerder een boek van haar gelezen en dat vond ik geweldig - deze is ook goed btw. Bovendien focussen we nu inderdaad meer op de literatuur dan op de achtergrondinfo en zijn we ontzettend bezig met Women's Studies (in een African American context) wat ontzettend interessant is.
Ik vind het alleen nog jammer van mijn Race & Ideology vak, maar inmiddels is dat niet meer de stof maar vooral de docent. Ze doet me namelijk aan iemand anders denken die ik niet zo leuk vind en bovendien maakt ze nooit echt een punt maar vertelt ze gewoon veel te veel dingen door elkaar heen. Het is op deze manier af en toe een beetje onbegrijpelijk, maar ook daarvan ken ik alle achtergrond al (tja, ze lijken hier niet echt geschiedenis te geven en vervolgens krijg je dat dan gewoon tachtig keer te horen bij al je vakken - beetje jammer als je het mij vraagt). Maar mijn movie class is nog steeds boeiend en ook het vak van de Amerikaanse docent is erg leuk - vooral omdat die man gewoon echt fantastisch is. Zijn uitspraken en zelfspot zijn echt memorabel. Zoals hoe hij het kapitalistische systeem van Amerika omschrijft: "People are killing each other. Let's help them!" (wapenhandel voor wie hem niet snapt). En zo zijn er nog vele.

Ow, en ik heb inmiddels ook al ontzettend Grieks gedaan met colleges volgen. Bij een vak was ik namelijk een half uur te laat doordat ik een kwartier voordat het college ging beginnen wakker werd. En ja, ik heb weleens van een wekker gehoord en die had ik ook gezet maar ik heb helaas op het uitknopje ipv het snoozeknopje gedrukt waardoor ik lekker weer in slaap ben gevallen. Tja, half 9 is ook gewoon veel te vroeg.
En bij een ander college ben ik na een uurtje halverwege weggegaan. We gingen namelijk een hele oude film met heeeeeeel slecht geluid kijken met Griekse ondertiteling. Na een half uur kon ik drie karakters begrijpen van wie niemand echt belangrijk was voor het verhaal en dus snapte ik helemaal niks van de film. Om mijn tijd niet te verdoen ben ik dus maar weggegaan (wat vele anderen ook deden, maar dan omdat ze de film niet leuk vonden denk ik zo). Gelukkig gaan we volgende week de film in detail bespreken dus ik denk dat dat wel goed komt - dan ga ik ook vragen aan die man of de ondertitels in het Engels kunnen, want ik moet nog 3 andere oude films kijken en wil ze niet allemaal missen. (Dit was niet de movieclass btw hoewel de ondertiteling daar ook in het Grieks is (belachelijk als je het mij vraagt), maar dat zijn moderne films met goed geluid in plaats van alleen maar geruis en heel zachte stemmetjes.)

Laat ik het daar maar bij laten, want het is inmiddels toch weer een lang verhaal geworden.

  • 23 Maart 2011 - 18:36

    Mam:

    Inderdaad weer een lang verhaal, maar zoals elke keer weer leuk om te lezen. Fijn dat je je inmiddels weer wat beter voelt. Het weer werkt ook prima mee voor de komende dagen. Gelukkig hebben wij ook al wat mooie dagen achter de rug en kun je uit de wind best al in een hemdje buiten zitten, heb dat natuurlijk ook gedaan. Je kunt tenslotte niet vroeg genoeg beginnen. Leuk ook om over je college's te lezen en je past je bij tijden al aardig aan de Griekse regels aan.

    Groetjes

  • 23 Maart 2011 - 19:52

    Irene:

    Hee Denise,

    Leuk verhaal, fijn dat je het nog steeds goed naar je zin hebt en dat je colleges (over het algemeen) meevallen! Lijkt me zeker wel leuk om al die verschillende culturen te leren kennen!

    Geniet ervan!
    Liefs Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Thessaloniki

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 66413

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: