Meteora & meer - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu Meteora & meer - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu

Meteora & meer

Door: denisever

Blijf op de hoogte en volg Denise

15 April 2011 | Griekenland, Thessaloniki

Ja, je raadt het al...ik ben al weer weggeweest. Meteen het weekend na Athene was het weer tijd voor een tripje. Maar eerst was het tijd voor een Midterm hier in Griekenland. En dat ging als volgt: je krijgt te horen dat er een "study guide" voor je klaarligt en wat blijkt...de vragen die gesteld gaan worden op het tentamen staan daarop. Wat dus de bedoeling was was dat je van te voren (thuis) een antwoord formuleerde om die vervolgens in de collegezaal op te schrijven. Uhm...nog nooit van een take home exam gehoord?? Nou ja, het maakt allemaal niet uit want inmiddels weet ik dat ik dat tentamen met een goede 7 heb gehaald, dus wat mij betreft is dit prima...

De dag daarna, op zaterdag, kwam spontaan het idee om de volgende dag naar Meteora te gaan. Meteora is een gebied met spectaculaire bergen met daar bovenop kloosters gebouwd. Lijkt niet zo knap, maar als je bedenkt dat sommige van de kloosters al gebouwd zijn in de 14e eeuw. Dat was voor toen een heel karwei, vooral ook omdat er toen nog geen wegen naar boven liepen.
Om bij het prachtige Meteora te komen, hadden we een auto nodig. Die gingen we dus met 5 meiden huren en dat was allemaal geen probleem en ging heel gewoon. Maar het tanken in Griekenland is een beetje raar. Je kunt namelijk niet tanken per liter, maar het punt is dat je een bepaald bedrag noemt en dan gooien ze hem tot dat bedrag vol. ("Volle tank" roepen heeft dus weinig zin, want dat wordt niet begrepen). Uhm...rare gewaarwording, maar het is allemaal goed gegaan.
Op zondag gingen we ruim 3 kwartier later dan gepland op weg en na een 3 uur durende trip met als laatste stukje een smal bergweggetje waar in elke bocht een monumentje voor een overleden persoon stond (dan snap je wat voor weggetje) kwamen we dan eindelijk aan. En ja, zelfs de bergen zijn al indrukwekkend genoeg. Dit zijn namelijk niet zomaar bergen, maar het zijn eigenlijk gigantische rotsformaties die metershoog uit de grond komen. Heel raar, vooral omdat de bergen eromheen normale bergen waren. We konden met de auto heel dichtbij de kloosters komen en twee daarvan zijn we in geweest. En omdat we vrouwen zijn mochten we niet zomaar naar binnen, nee een broek is niet toegestaan en dus konden we allemaal een ontzettend mooie leenrok pakken (die lagen in grote getale klaar bij de ingang). Je kunt je wel voorstellen hoe dat er uit ziet (niet dus!) maar ter illustratie zal ik een fotootje toevoegen. De kloosters zijn nog steeds bewoond, maar helaas heb ik geen echte monniken gezien. Toch was het de moeite waard om naar binnen te gaan; er waren namelijk binnen kleine musea en ontzettend luguber maar echt gaaf: een kamertje waar ze allemaal schedels en andere botten bewaarden. Waarom zich dat bevindt in een klooster mag Joost weten, maar het was wel cool om te zien (foto beneden).
Voor het tweede klooster dat we ingingen moesten we gek genoeg betalen terwijl daar helemaal niets te zien was. Maar we kregen wel een gratis koekje toen we weer weggingen.

Ja, deze zondag was een boeiende dag met veel indrukken en hoewel het weer niet fantastisch was hebben we er toch goed van kunnen genieten.

Nu zijn we al weer bijna 2 weken verder en ben ik net terug van een weekje Alblasserdam en is de paasvakantie hier begonnen. En ja, dat is een echte vakantie; hij duurt namelijk 2 hele weken :P. Er staan wat tripjes op de planning en vanavond gaat de eerste van start, maar daarover later meer....

XXXXX

• 15 April 2011 - 11:05

Rianne:

das nog eens makkelijk toets maken tog ;) hahah
    Maar leuk joh dat je nu weer vakantie heb....
    ga je uberhaupt nog wel eens naar school daar? :P :D hahah

• 18 April 2011 - 08:10

Mam:

Hey meis,

Ik had je enthousiaste verhalen natuurlijk al gehoord, maar toch leuk om dit nog even te lezen. Fijn hoor dat je eerste tentamen een goed cijfer opgeleverd heeft.

Inmiddels ben je ergens van je vakantie aan het genieten. Ik kijk al uit naar je volgende verslag hoor!

Xx