Weekendje weg! - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu Weekendje weg! - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Denise V - WaarBenJij.nu

Weekendje weg!

Door: denisever

Blijf op de hoogte en volg Denise

29 Maart 2011 | Griekenland, Thessaloniki

Heeej Peepz!!!

Donderdagavond 21.30uur was het dan eindelijk zover. Mijn eerste tripje! Met een grote groep mensen (15 man!) vertrokken we rond een uur of 10 richting de bushalte met koffertjes en tassen om een lange reis te maken met de trein. Deze trein vertrok gelukkig redelijk op tijd. Bestemming: ATHENE!

Jajaja...een reisje naar een van de oudste steden ter wereld is een feit. En ik moet zeggen dat ik het een prachtige stad vond. Lekker Grieks, met gezellige straatjes en natuurlijk alle bezienswaardigheden.

Maar eerst: de reis. Een nachttrein lijkt heel leuk en praktisch en dat is het ook alleen is slapen niet echt heel comfortabel. Na 7 uur draaien en zoeken naar een goede positie kwamen we dan eindelijk aan in Athene. 6 uur 's ochtends en alles was nog dicht (uiteraard). Maar gelukkig konden we ons hostel gelijk in en zijn we eerst ff een uurtje gaan slapen voordat we de stad meester gingen maken. Dat uurtje duurde voor de meiden wat langer, maar omdat ik echt totaal niet moe was ben ik met de jongens meegegaan de stad in. Het was in het begin vooral een kwestie van een beetje rondwandelen en daarna gingen we op zoek naar de meiden om de militaire parade te bekijken. De meeting ging niet helemaal door door de vele toeschouwers, maar de parade hadden we al snel gevonden. - Die parade was er btw vanwege een nationale feestdag (bevrijdingsdag) en op dezelfde datum was er ook nog eens een religieuze feestdag (orthodox that is). - Na een half uurtje parade hadden we het wel weer gezien - vreselijk saai in my opinion en bovendien is elke militaire parade hetzelfde - en gingen we weer verder. Na de lunch ben ik 's middags met de meiden verder gegaan (ja, we hadden een echt girls-boys verdeling) en zijn we een berg in de stad op gewandeld waar je werkelijk waar een geweldig uitzicht had - de naam van die berg ben ik trouwens allang weer vergeten maar het zou de hoogste berg van Athene moeten zijn. De beklimming van de berg duurde immens lang, maar daar geven we lekker de stops om foto's te maken de schuld van - en dat was ook zo: we waren in no time weer beneden.

De volgende dag waren we weer vroeg op om de Acropolis te bezoeken. Maar eerst konden we de ingang niet vinden. Bleken we aan de verkeerde kant van de berg te lopen en dus zijn we via een ontzettend klein en ongelooflijk Grieks straatje (of iemands achtertuin - dat was niet helemaal duidelijk) gelopen om naar de andere kant van de berg te gaan. Daar hadden we ingang gelukkig snel gevonden en kon de beklimming gaan beginnen. Via verschillende ruïnes en andere oude dingen kwamen we dan eindelijk aan waar het allemaal om gaat in Athene. De (het?) Parthenon boven op de berg die je vanuit zo'n beetje de hele stad kunt zien. Hoewel er natuurlijk mensen waren die zeiden dat ze het groter hadden verwacht (hoe cliché kun je zijn?!) vind ik het geweldig om te kunnen zeggen dat ik daar ben geweest (en omdat mensen altijd zeggen dat ze het groter hadden verwacht was mijn ervaring zeker niet teleurstellend). Daarna zijn we het Acropolis museum in geweest en dat was in mijn ogen ongelooflijk saai - sorry, maar 80 beelden van dezelfde god en voor de rest alles zonder hoofd vind ik niet zo interessant (maar goed dat ik geen archeoloog ben). Daarna zijn we nog naar de Ancient Agora gegaan, waar je ook nog een lading ruïnes kunt bekijken, maar daar werden we om kwart voor 3 uitgeknikkerd omdat ze gingen sluiten.
Dat laatste leek wel het thema van de dag trouwens. In het national park wordt je namelijk zelfs onder begeleiding van een fluitje naar buiten begeleid (dat is tot 2 keer toe gebeurd - ook een keer op zondag).
Die avond hebben we nog een rondje Acropolis bij nacht gedaan - buiten het gebied uiteraard, want net zoals in Thessaloniki sluit alles om 3 uur (ja dat is dus de Griekse mentaliteit). Ook indrukwekkend omdat alles dan verlicht is - de foto's daarvan zijn btw een beetje mislukt (oeps!).

De volgende dag (zondag, de laatste dag) hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we naar een flea market geweest die aangeraden wordt in de infoboekjes. Nou, die boekjes moeten nog maar een keertje gaan kijken. Er was namelijk helemaal niets aan. Er wordt werkelijk waar alleen maar "crap" verkocht en dan niet eens boeiende. Ze verkochten allemaal hetzelfde en alles leek gejat. Tja, het waren allemaal een beetje louche types. Vieze mensen (sorry!) en de bezoekers waren ook vieze mensen. Bovendien was het er veel te druk. Na een straatje, waarin niemand ook maar iets gekocht heeft of zelfs maar onder de indruk gekeken heeft naar een bepaald item, zijn we maar naar een andere bezichtiging in de stad gegaan - de Keramikos. Dat is de oudste begraafplaats van Athene die nu alleen nog maar bestaat uit ruïnes.

Daarna hebben we nog een beetje door wat winkelstraatjes in de stad gebanjerd, zijn we getuige geweest van een (vredevolle) demonstratie - allemaal orthodoxe mensen bij elkaar die demonstreerden vanwege de nieuwe ID kaart, maar waarom was niet helemaal duidelijk: het was of omdat ze niet wilden dat je religie daarop gespecificeerd werd of juist andersom. En daaromheen allemaal politie waardoor het heel impressive lijkt maar er eigenlijk helemaal niets gebeurd - en zijn we daarna teruggegaan naar ons hostel om onze spullen te gaan pakken en ons op te maken voor vertrek.

De nachttrein terug vertrok op de minuut op tijd en toch kwamen we een uur na gepland aan op het station in Thessaloniki. Rond een uur of 2 stonden we namelijk ineens stil (nou ja, ineens, we stopten heel rustig) en bleven ook ruim een uur stil staan. We waren in de middle of nowhere (geen licht, nergens - ik zag alleen maar zwart) en nadat er na 3 kwartier twee mannetjes (of vrouwtje wat je wilt) voorbij kwamen met een zaklantaarn vertrokken we weer. Het was al met al een rare gewaarwording en waarom we stopten blijft voor mij een raadsel. Ook deze reis heb ik weinig geslapen en nadat ik de laatste paar uur heel stilletjes naar de zonsopgang heb zitten kijken kwamen we om 8 uur 's ochtends aan op het station in de stad die inmiddels mijn thuis is geworden.

Het was al met al een geslaagd weekend - al was het hostel niet zo best - en het was zeker de moeite en slaaptekort waard.

Xx en liefs vanuit Thessaloniki!

• 29 Maart 2011 - 17:57

Mam:

Toe maar...... Athene in 3 dagen, dat zal intensief geweest zijn. Wat leuk om met zo'n grote groep een stedentrip te maken. Allemaal Matsi bewoners? Ik kan me voorstellen dat je genoten hebt van deze stad.

Ik hoor je verhalen binnenkort wel, zodat ik alvast kan genieten van datgene wat ons van de zomer te wachten staat als wij een deel van onze vakantie in Athene door gaan brengen. Ons appartement is namelijk al geboekt!

Nou meis, je eerste reisje zit er op. Leuk om zo'n reisverhaal te lezen hoor. Eerst maar weer lekker bijslapen en uitrusten en dan weer over tot de orde van de dag, denk ik.

Xx

• 29 Maart 2011 - 20:52

Cees En Iman:

Athene, wat leuk! Deze stad staat ook nog op mijn to-do lijstje!
    Ga gelijk op FB kijken naar je foto's. Jammer dat die avond-foto's zijn mislukt....volgende keer maar op zelfontspanning zetten en de camera ergens op zetten. Door het donker, is de sluitertijd namelijk langer en dan moet je je camera doodstil houden, wil de foto niet mislukken.

Geniet maar lekker verder!
    Wij lezen je verhaaltjes wel.
    xxx
    van ons