Èze - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu Èze - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Denise V - WaarBenJij.nu

Èze

Blijf op de hoogte en volg Denise

02 November 2015 | Frankrijk, Nice

Hi!

Inmiddels heb ik, denk ik, zo'n beetje alles in de regio - en in de stad! - wel gezien. Moe word ik er zeker niet van. Die prachtige blauwe zee kan ik elke dag wel bekijken. Elke plaats waar ik ben geweest heeft wel iets te bieden. Al moet ik toegeven dat al die kustplaatsjes op een gegeven moment allemaal wel een beetje op elkaar beginnen te lijken. En daarom vandaag op het programma: Èze! Een dorpje in de bergen dat heel anders is dan alle andere plaatsen, maar wel uitzicht heeft op zee. Fantastisch!

Zeer verdiend (want door een vreselijke turn of event valt de cursus de laatste week waarschijnlijk vreselijk tegen - dit licht ik aan het eind van dit verslag toe...) gingen we met z'n vieren direct na de lessen op weg naar het busstation om de bus te pakken naar Èze. De bus is in dit geval beter want de trein gaat naar Èze-sur-Mer en vandaar kun je wel de berg opklimmen maar daar hadden we dan net weer geen zin in. (Bovendien kost de bus altijd €1,50, waar je ook naartoe gaat!) De bus doet er een half uurtje over, waarvan hij de meeste tijd gewoon doorbrengt door straatjes in Nice (heel vreemd, ik dacht echt dat Èze verder weg lag, maar het is echt enkel de berg op...), en brengt je naar het centrum van het dorp waarvandaan je een stukje de berg op moet klimmen om bij de vieille ville te komen.

Deze oude stad bestaat uit cobblestone streets (ik kom écht niet op het Nederlands woord, sorry) die omhoog en omlaag gaan. Echt een berg. Heel anders dan we gewend zijn hier in het mooie zuiden, maar ook één van mijn favoriet dingen. Het is er heel idyllisch en pittoresk. Na een tijdje wandelen door deze mooie straatjes - genietend van het uitzicht - kwamen we aan bij de exotische tuinen. Daar zijn we naar binnengegaan en hebben we nog meer van het uitzicht kunnen genieten en hebben we bovendien geleerd dat het Franse woord voor cactus ook gewoon cactus is (probeer dat maar eens in het Frans uit te spreken, is heel leuk :P). Daar hebben we een tijdje gezeten, want veel is er in Èze niet te doen. Maar dat geeft niet hoor, wij kwamen de middag wel door :).

Na een tijdje daar bovenop de berg te hebben gezeten zijn we weer naar beneden gedaald op zoek naar een restaurantje om een koffietje te drinken (het duurde nog ruim een uur voordat de bus weer terugging). In de oude stad vonden we uiteindelijk iets. Een vijfsterren hotel en restaurant waar je slechts €7 voor een espresso en €9 voor een thee moest betalen. Dit werd 'm dus niet. Het tentje waar we uiteindelijk wel wat gingen drinken was ook niet helemaal je-van-het. De ober was brutaal en onaangenaam (ik begreep ineens waarom de Fransen zo'n slechte reputatie hebben - al moet ik daarbij zeggen dat ik normaal geen last heb van de Franse bruuskheid). We werden een beetje behandeld als tweederangsburgers. We mochten niet binnen in het restaurant zitten, maar moesten plaats nemen in een raar overdekt terras. Ook mochten we de wc binnen niet gebruiken, maar moesten we gebruik maken van het invalidentoilet, buiten... Heel raar kan ik je vertellen. Als straf hebben we hem alleen maar super kleingeld gegeven, wat wel even duurde voordat hij dat geteld had...:)

De bus terug was druk, maar wij zijn Noordwest-Europeanen en zijn heel goed in plekjes veroveren dus we konden toch met z'n vieren bij elkaar zitten. Hadden we weer goed gedaan!

Wat betreft mijn Franse taalcursus: Jean-Philippe heeft ons verlaten. Hij geeft deze week een privécursus zakelijk Frans. Wat heel leuk is voor degene die les van hem krijgt, maar wat niet zo leuk is voor ons. De nieuwe leraar, Maria, is prima hoor. Wat haar betreft geen probleem. Het grote probleem is dat we nog maar met 3 over zijn van ons niveau en samengevoegd zijn met een paar meiden die net geavanceerd zijn vanaf B1. Dit betekent dat we nu dingen zitten te doen die wij al weten. Op zich is het natuurlijk niet erg om wat dingetjes te herhalen, maar omdat er een vrij groot niveauverschil is tussen ons en de nieuwelingen gaat de progressie veel trager. En dat terwijl wij het na één keer zien wel weten... Met Jean-Philippe gingen we veel sneller door te stof heen.

Dat is jammer, want ik heb mijn taalcursus verlengd in de hoop dat ik dan een C1 certificaat zou krijgen (dat is ook precies de reden waarom de Duitse Florence, die ook vreselijk baalt, ook haar verblijf met een week verlengd heeft). Dit lijkt er nu niet in te zitten. We hebben al gevraagd of er iets veranderd kan worden, maar daar wil men geloof ik niet aan. Punt is dat je blijkbaar alleen mag klagen als je iets hier op de taalschool al hebt gehad, en niet als je bepaalde stof gewoon al weet...

Beetje een domper na een paar geweldige weken (als ik dit had geweten had ik mijn cursus zeker niet verlengd...), maar we maken er met ons groepje zeker het beste van! Onderling is het namelijk onwijs gezellig!

Bisous!

  • 02 November 2015 - 21:09

    Mam:

    Hey meis,
    Wat jammer om zo je laatste week af te sluiten. Herhaling is zeker niet slecht maar vind dat de taalschool dit eigenlijk niet kan maken. Ik zou toch proberen om hier iets aan te doen. Je betaalt tenslotte niet voor niets. Kun je via de Nederlandse bemiddelaar niets bereiken?! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 66315

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 16 November 2015

Nice

01 April 2013 - 30 Juni 2013

Marokko :)

01 April 2012 - 21 April 2012

Stage in Berlijn :)

08 Februari 2011 - 21 Juni 2011

Studeren in Thessaloniki!!

Landen bezocht: